اخبار و مقالات

در عرضه و تقاضای نهاده های دامی مشکلی وجود ندارد
تاریخ انتشار : 1395/8/19 ساعت 16:31:12



در عرضه و تقاضای نهاده های دامی مشکلی وجود ندارد
۱۶:۱۰ (شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» صادرات مرغ نیازمند مشوق های صادراتی/ تولید نهاده های دام و طیور نیازمند یارانه
» دلالان به‌دنبال افزایش نرخ نهاده‌های دامی/آغاز عرضه جو در بورس
» کمیته روان‌سازی واردات نهاده‌های دامی تشکیل شد

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر شرایطی پایدار در عرضه و تقاضای نهاده های دامی ایجاد شده است.

 حسن رکنی، معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در هر مقطعی برخی افراد سود جو اقدام به بر هم زدن نظم بازار می کنند، ولی در حال حاضر شرایط پایداری در عرضه و تقاضا ایجاد شده است و انواع نهاده ها همچون جو، ذرت، سویا و کنجاله سویا در بازار وجود دارد.
 
رکنی در ادامه گفت: در حال حاضر 100 هزار تن کنجاله سویا خریداری شده و برنامه ریزی برای خرید در آینده را داریم، ضمن آنکه بیش از 100 هزار تن ذرت از منابع داخلی تامین شده که با تمهیدات به عمل آمده پس از خرید نهاده از کشاورزان، آمار آن به بورس کالا انتقال داده می شود.
 
وی در این باره ادامه داد: با ارائه آمار به بورس کالا، تولید کنندگان می توانند به سرعت نیاز خود را تامین کنند ولی اگر تولید کنندگان در بورس هم موفق به تامین نیاز خود نشدند شرکت پشتیبانی آماده تامین نهاده های مورد نیاز آن ها خواهد بود.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: سیاست شرکت پشتیبانی واگذاری بازار نهاده های دامی به بخش خصوصی است اما گاهی اوقات احساس می شود که سودجویان به دنبال بر هم زدن بازار هستند که در این مواقع این شرکت برای حفظ تعادل در بازار وارد عرصه می شود.
 
وی اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که باید بر روی ذخیره ها پویش مستمر انجام شود به طوری که نهاده ها بر اساس تاریخ ورودشان به انبار و قبل از به اتمام رسیدن تاریخ انقضایشان وارد بازار شوند.
 
****قیمت گذاری نهاده های دامی خارج از سیستم دولتی انجام می شود
 
حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران، در این زمینه گفت: در گذشته شرکت های محدودی در زمینه واردات نهاده های دامی حضور داشتند که به دلیل انحصاری بودن واردات از جانب آنها، می توانستند نظم بازار را به هم بریزند، اما اخیرا و با افزایش تعداد واردکنندگان نهاده های دامی شرایط بازار بهتر شده و شرکت پشتیبانی نیز به دلیل وجود ثبات در بازار حضور کمرنگ تری نسبت به گذشته دارد.
 
وی در خصوص چگونگی قیمت گذاری نهاده های دامی تصریح کرد: قیمت گذاری نهاده های دامی در خارج از سیستم دولتی انجام می شود و دفاتر فروش نهاده ها به صورت روزانه قیمت این محصولات را اعلام می کنند و شرکت پشتیبانی نیز در صورت صلاح دید به امر قیمت گذاری نهاده ها ورود می کند.
 
وی ادامه داد: شرایط فروش نهاده ها یا بصورت نقدی و یا با ضمانت نامه بانکی مدت دار انجام می شود .